Porady

WooCommerce vs. PrestaShop – porównanie

Każdy, kto na poważnie myśli o założeniu sklepu internetowego, porównuje różne systemy i zastanawia się, które oprogramowanie dla e-sklepu wybrać. Odpowiedź jest jedna: to zależy. Każdy biznes jest inny, dlatego nie można wskazać uniwersalnego rozwiązania. Warto jednak porównać ze sobą różne systemy, biorąc pod uwagę konkretne kryteria. Na pierwszy ogień idzie PrestaShop i WooCommerce.

WooCommerce i PrestaShop – charakterystyka

Wydawać by się mogło, że systemy te są tak różne, że nie da się ich porównać. Często spotykamy się z opinią, że WooCommerce i PrestaShop nie są dla siebie konkurencją. Takie twierdzenia jak zawsze weryfikuje rynek, czyli przyszli właściciele sklepów internetowych. Wystarczy prześledzić tematyczne grupy na Facebooku albo sprawdzić zapytania w Google, aby przekonać się, że te dwa systemy są porównywane przez klientów. Nic dziwnego – ich popularność sprawia, że osoby, które chcą założyć sklep internetowy, bardzo często biorą je pod uwagę. Porównanie PrestaShop z WooCommerce warto rozpocząć od tego, czym właściwie są oba systemy. WooCommerce to plug-in (wtyczka), dodatek do WordPressa. PrestaShop jest natomiast niezależnym systemem open source, który powstał z myślą o działalności w e-commerce.

WooCommerce czy PrestaShop – porównanie

Instalacja

W swojej podstawowej wersji PrestaShop jest gotowy praktycznie tuż po instalacji. Jeśli chodzi o WooCommerce, sprawa wygląda nieco inaczej. Najpierw należy bowiem zainstalować “czysty” WordPress, a następnie rozszerzenie w postaci wtyczki WooCommerce. Tak jak w przypadku każdego dodatku do WordPressa, trzeba pamiętać również o konfiguracji wtyczki. Jeśli chodzi o wybór szablonów i modułów – WooCommerce oferuje ok. 400 szablonów oraz 60 modułów, natomiast PrestaShop 5000 szablonów i aż 6500 modułów.

Liczba produktów

Jeśli zastanawiasz się, czy lepszy będzie PrestaShop, czy WooCommerce, zadaj sobie dwa pytania. Jak duży będzie Twój sklep? Jaka będzie liczba produktów? Wybierając PrestaShop, będziesz mógł zaoferować ich więcej niż w przypadku WooCommerce.
W dodatku PrestaShop pozwala na prowadzenie kilku sklepów z poziomu jednego panelu administracyjnego (multi-store). Tej funkcji brakuje w WooCommerce. Należy również pamiętać o tym, że WordPress powstał głównie z myślą o witrynach internetowych. Co więcej, zyskał ogromną popularność wśród blogerów, którzy chętnie korzystają z tego systemu. Jeśli chodzi natomiast o e-commerce, wszelkie nowe funkcje, czyli rozszerzenia, są wdrażane kosztem obciążenia bazy danych i serwera. Odbija się to negatywnie na prędkości ładowania sklepu. A co za tym idzie – również na konwersji. Jeśli więc planujesz otworzyć sklep z kilkoma tysiącami produktów i nie chcesz dodatkowo obciążać serwera, lepszym rozwiązaniem będzie PrestaShop.

Wsparcie SEO

WordPress to oprogramowanie przyjazne SEO. Najpopularniejszą wtyczką do WordPressa, która wspiera pozycjonowanie, jest Yoast SEO. Dzięki niej możesz tworzyć meta opisy i tytuły (widoczne w wynikach wyszukiwania dla danej podstrony), adresy url, grafikę oraz treści zoptymalizowane pod SEO. Wtyczka ta sprawdza się najlepiej w przypadku wpisów na blogu. Nie jest jednak pozbawiona wad. Głównym problemem jest przede wszystkim to, że Yoast powstała głównie pod język angielski. Oznacza to, że nie radzi sobie z odmianą fraz i synonimami. W przypadku sklepu internetowego będzie zatem niewystarczająca. W przypadku PrestaShop wsparcie pozycjonowania dostępne jest w ramach płatnych modułów SEO. Jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu – bez względu na to, czy wybierzesz PrestaShop, czy WordPress, warto skorzystać z pomocy specjalisty SEO. Tym bardziej, jeśli działasz w bardzo konkurencyjnej branży.

Wielojęzyczność

WooCommerce ma ustawiony język domyślny. W przypadku tego CMS-a możesz zatem działać wyłącznie na krajowym rynku. Dostępne wtyczki umożliwiają tłumaczenie, ale będzie to tłumaczenie automatyczne. A co za tym idzie – niedoskonałe. PrestaShop pozwala natomiast na rozpoczęcie działalności za granicą. Dzięki funkcji tłumaczenia oraz płatności w wielu walutach Twoi zagraniczni klienci będą mogli robić zakupy w Twoim sklepie internetowym bez najmniejszego problemu.

Rozwój sklepu

Według jednego z właścicieli e-sklepu, PrestaShop to “najbardziej elastyczna platforma, umożliwiająca realizowanie każdego pomysłu”. A wszystko dzięki modułom tworzonym przez PrestaShop oraz partnerskie agencje. WooCommerce także oferuje moduły do rozszerzenia możliwości sklepu. Trzeba jednak pamiętać, że Presta powstał z myślą o e-commerce, WooCommerce nie ma zaś wielu funkcji typowo sprzedażowych. Wdrożenie ich wymaga dodatkowych wtyczek, które mogą wzajemnie się wykluczać i być niekompatybilne. Do tego dochodzi obciążenie serwera i bazy danych, o których już wspominaliśmy.

Koszty

Oba oprogramowania w wersji podstawowej są darmowe. Jeśli jednak wiążesz swoją przyszłość z e-commerce, potraktuj stworzenie sklepu jak inwestycję. Bez względu na rodzaj oprogramowania należy bowiem liczyć się z kosztami dostosowania i rozbudowy e-sklepu. Jak to wygląda w przypadku PrestaShop i WordPress? PrestaShop jest droższym wariantem, jednak – jak zauważył jeden z członków grupy Prestashop Polska – “koszty na początku są wyższe, ale zwracają się w późniejszym czasie”. Cena sklepu na PrestaShop zaczyna się od ok. 3000 zł. Koszt sklepu na WooCommerce to co najmniej 1500 zł.

Wsparcie specjalistów

Zarówno wokół PrestaShop, jak i WordPressa powstała ogromna społeczność specjalistów, freelancerów, firm oraz doświadczonych właścicieli sklepów, którzy wymieniają się opiniami. W sieci znajdziesz również wiele darmowych poradników blogowych oraz tutoriali na temat PrestaShop i WooCommerce. W przypadku PrestaShop warto skorzystać z pomocy technicznej certyfikowanych partnerów, takich jak np. firma Jash Technologie. Jeśli chodzi o WooCommerce – ze względu na ogromną popularność WordPressa (28% witryn na świecie działa na tym systemie), znalezienie specjalisty również nie będzie stanowić problemu.

WooCommerce vs. PrestaShop – dla kogo

WooCommerce jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które rozpoczynają przygodę z e-commerce i chcą sprawdzić, jak się sprzedaje, działają w niszowej branży albo sprzedają bardzo ograniczoną liczbę produktów Jeśli jednak planujesz rozwój sklepu internetowego albo w Twoim sklepie będzie kilka tysięcy produktów, wybierz PrestaShop.

Jak jeszcze możesz rozwinąć swój biznes? Przeczytaj nasz artykuł o wadze opinii klienta w zwiększaniu zysków firmy: Jak możesz zwiększyć sprzedaż dzięki opiniom?