Porady

Nadruki na odzieży firmowej – wybierz najodpowiedniejszą technikę

Nadruki na odzieży firmowej to nieocenione narzędzie budowy spójnego wizerunku marki. Ponadto, wygląd pracowników powinien podkreślać ich profesjonalizm – dla pozyskania zaufania klienta ma to nie mniejsze znaczenie niż jakość obsługi. Zatem jak wykonywane są nadruki na koszulkach, bluzach, kurtach i innych elementach odzieży? Zapoznaj się technikami tworzenia nadruków na odzieży, aby świadomie dobrać najlepiej odpowiadającą potrzebom twojej firmy.

Długa historia

Drukowanie na tkaninach wywodzi się jeszcze ze starożytnej Japonii. Prawdziwy zaś rozkwit umożliwiających to mechanik obserwujemy od lat 60. – wtedy wynaleziono plastizol, a zawirowania polityczne i światopoglądowe zachęcały do wyrażania swojego zdania między innymi poprzez wzory na ubraniach. Dzisiaj powszechnie za ich pomocą ,,wyrażają się” firmy, wprowadzając pracownicze uniformy w określonych kolorach, przyozdobione logiem i nazwą.

Haft komputerowy

hafciarka komputerowa wyszywająca wzór na czapce z daszkiem

Hafciarka komputerowa, źródło: https://www.hafciarka.pl/maszyny-do-haftu/hafciarka-komputerowa-brother-pr655/

Tutaj w ruch idzie mechaniczna hafciarka sterowana komputerowo – człowiekowi pozostaje stworzenie wzoru. Haft komputerowy jest bardzo trwały – można go nazwać praktycznie niezniszczalnym. Paleta obejmuje do 16 kolorów oraz różne rodzaje nici.

Technika haftu komputerowego posiada ograniczenia – nie sprawdzi się na wodoodpornych lub bardzo cienkich tkaninach, niemożliwe jest również wykonanie wzorów bogatych w drobne detale. Mimo wszystko, to świetny wybór w przypadku prostych, masywnych nadruków, jak napis czy logo. Również tutaj – im więcej egzemplarzy, tym większa opłacalność.

Sitodruk

Ta najstarsza metoda polega na bezpośrednim nanoszeniu farby na tkaninę. Wykorzystuje się w niej tak zwaną siatkę sitodrukową, na której ląduje specjalnie przygotowany dla każdego koloru szablon, zakrywający miejsca których farba ma nie dotknąć. 

Sitodruk cechuje się niezwykłą trwałością – wykonane tą techniką nadruki na odzieży wytrzymują częste pranie z użyciem detergentów  – oraz  możliwością zastosowania na przeróżnych tkaninach. Jest to bardzo opłacalna technika jeśli planujesz zamówić minimum 20 egzemplarzy z tym samym wzorem. Przy mniejszych nakładach warto rozważyć inną technikę.

Termotransfer – flex i flock

Przy małych nakładach szczególnie opłacalne jest wykorzystanie folii flex lub flox. Za pomocą rozgrzanej prasy, folia z przygotowanym wcześniej wzorem zostaje wgrzana w tkaninę. Folia typu flex daje efekt gładkiego, błyszczącego nadruku, który zgina się razem z materiałem. Typ flox zapewnia natomiast matową strukturę wzoru, z charakterystycznym ,,meszkiem” kojarzącym się z zamszem. 

Ta technika gwarantuje żywość kolorów i całkowite krycie także ciemnych materiałów. Sprawdza się przy dużych wzorach. Zarówno flex jak i flox dobrze znoszą pranie, ale trzeba pamiętać, by miejsce z nadrukiem prasować od spodu. Wadą jest brak możliwości wykonania przejść tonalnych i bardzo drobnych detali, oraz konieczność ograniczenia kolorystyki wzoru do kilku barw. Nie powinno to jednak być problemem w przypadku logotypów bądź napisów.

Sublimacja

W przypadku białych ubrań wykonanych z poliestru, warta uwagi jest technika sublimacyjna. Wzór naniesiony zostaje najpierw na tak zwany papier transferowy. Następnie odbija się go na tkaninie, używając prasy i wysokiej temperatury. Barwnik sublimuje – ze stanu stałego przechodzi bezpośrednio w gazowy – i wnika w materiał. To bardzo trwała, tania i przy okazji ekologiczna metoda. Warunkiem jest jednak zastosowanie poliestru, a półprzezroczystość druku uniemożliwia efektowne użycie go na ciemnym materiale.

białe koszulki nadruki na odzieży

Przykładowe koszulki z sublimacyjnym nadrukiem, źródło: https://stacjanadruku.pl/nadruk-na-odziezy-sublimacja/#iLightbox[gallery_image_1]/7

Co wybrać?

Dla dużych nakładów – powyżej 20 egzemplarzy – sugerujemy wziąć pod uwagę przede wszystkim sitodruk oraz haft komputerowy. Decydując się na mniejsze zamówienie, warto zwrócić uwagę na folie flex i flock. Technika sublimacji jest opłacalna niezależnie od nakładu, o ile w grę wchodzi jasna, poliestrowa odzież promocyjna.

Pracownicy firm wykonujących nadruki na odzieży bez wątpienia posłużą radą i pomogą dopasować szczegóły zamówienia do potrzeb klienta. Nie zapominajmy, że efekt końcowy zależy nie tylko od druku, ale i jakości tkaniny. Warto zainwestować w wysokiej klasy uniformy pracownicze – ze względu na intensywność ich eksploatowania opłaci się to o wiele bardziej niż tanie alternatywy.

Zachęcamy do zapoznania się z naszym innym artykułem dotyczącym firmowych koszulek: http://www.sukceskobiety.pl/2019/10/23/koszulka-firmowa-z-nadrukiem-na-targi-jaka-wybrac/