Porady

Prawo do zwrotu towaru kupionego przez internet

Polacy coraz chętniej dokonują zakupów przez internet. Wadą tego rozwiązania jest brak możliwości zobaczenia i dotknięcia kupowanego przedmiotu, ale dzięki zakupom przez internet, możemy je mieć z reguły w niższej cenie. Mamy jednak prawo zwrotu towaru, z którego czasami warto skorzystać. Przedstawiamy najważniejsze zagadnienia związane ze zwrotem przedmiotów, które kupiliśmy przez internet.

Kiedy nie mamy prawa do zwrotu?

Pokrótce powiedzmy jednak, jakie są wyjątkowe przypadki, kiedy prawo zwrotu towaru nam nie przysługuje. Nie możemy zwracać płyt muzycznych, z filmami lub grami, które zostały rozfoliowane. Podobnie sprawa ma się z opakowaniami, które są pieczętowane w celach higienicznych. Jeśli wybraliśmy personalizowany produkt, także nie mamy co liczyć na przyjęcie zwrotu.

Czy należy podać przyczynę zwrotu?

Jeśli będziemy przestrzegać prawnie nakreślonych terminów, nie mamy obowiązku informować sprzedawcy, dlaczego zdecydowaliśmy się zwrócić towar. Oczywiście może on nas poprosić o taką informację. Jeśli więc nie chcemy, nie musimy podawać przyczyny, jednak nawet krótka “zwrotka”, w zależności od powodu, może być dla sprzedawcy wartościowa w kontekście przyszłości jego firmy.

Szukasz porad prawnych związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa internetowego? Wejdź na prawointernetu.eu i zyskaj niezbędną wiedzę!

Jakie obowiązują nas terminy?

Mamy dokładnie czternaście dni (kalendarzowych, nie roboczych) na odstąpienie umowy bez podania wspomnianej przyczyny. Jeśli jednak ostatni dzień przypada w sobotę, niedzielę lub święto, czyli dni ustawowo wolne od pracy, za czternasty dzień terminu uważa się następujący po nich dzień roboczy. Czy dni te liczymy od momentu kliknięcia przycisku potwierdzającego zakup w sklepie internetowym? Otóż nie! Dopiero od momentu otrzymania przesyłki do rąk własnych, rusza bieg zegara odliczającego czas na rezygnację z kupna.

Możesz mieć nawet rok na odstąpienie od umowy

Dzieje się tak w przypadku, gdy sprzedawca nie poinformuje kupującego o prawie odstąpienia od umowy. Staje się to jednak wyjątkowo rzadko. Sprzedawcy są czujni i dbają o takie detale. Jeśli natomiast dwunastomiesięczny okres rozpoczął się i w jego trakcie sprzedający poinformował kupującego o czternastu dniach na odstąpienie od umowy, wówczas od tego momentu rozpoczyna się bieg wspomnianych dwóch tygodni.

Ile czasu na zwrot towaru?

Warto pamiętać, że odstąpienie od umowy, a zwrot towaru, to dwie różne rzeczy. Od otrzymania towaru mamy czternaście dni na złożenie oświadczenia, a od momentu wpłynięcia oświadczenia do sprzedawcy, kolejne czternaście dni na przesłanie towaru. Lepiej zrobić jest te rzeczy właśnie etapami, zamiast przesyłać oświadczenie razem z towarem. W przypadku gdyby przesyłka dotarła do sprzedawcy po czternastym dniu od otrzymania jej przez nas, ma on prawo odmówić przyjmowania naszego zwrotu. Jak wypełnić oświadczenie? Większość sklepów posiada takie na swojej stronie internetowej, możemy również skontaktować się bezpośrednio z biurem obsługi klienta, gdzie zostaniemy poinformowani o wszystkim.

Jak wygląda zwrot pieniędzy?

Maksymalnie do czternastu dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od zawartej umowy, sprzedawca ma czas na zwrot klientowi dokonanych przez niego płatności. Jeśli kupujący wybrał któryś z droższych sposobów dostarczenia, wówczas sprzedawca nie musi zwracać tej kwoty, a jedynie najtańszą wśród dostępnych możliwych. Kupujący pokrywa także koszty odesłania. Co jeśli sklep nie zwróci nam pieniędzy? Możemy podać go do sądu, ale warto zachować się “po ludzku” i najpierw dowiedzieć się, z czego wynika przestój, aby nie generować dodatkowych kolejek w sądach.